top of page

#WSETDiplomastudent

Kender Du mig godt, ved Du, at jeg altid vil forsøge at lære mere! Er det ikke rigtigt?

Efter min sommeliereksamen tilbage i 2014 begyndte jeg så småt at drømme og Diploma, men det forudsatte lige WSET level 3 først, så i samme moment Vinakademiet udbød den, slog jeg til i foråret 2016.

Hvorfor jeg først er gået i gang nu - for det er jeg først - er der nok mange grunde til, men nu er jeg her omsider og jeg vil løbende fortælle om stort og småt fra London og mine studier herhjemme.

Henover foråret har jeg således tilbragt en hel del tid i London på WSET School London og sagt med det samme er det et fedt sted at være. Et fedt sted at studere!

Alene stemningen i hele kvarteret omkring Bermondsey Street (lige ved Tower Bridge) er fantastisk med masser af spændende caféer, bistroer og restauranter af alverdens etniciteter at fornøje sig på både middag og aften som f.eks. denne:

Du kan også nappe dig en fransk frokostklassiker som denne:

Og så ér London bare så meget "swinging". Der sker så meget.

Selvfølgelig har jeg fundet lidt tid til at se bare en anelse på Tower Bridge, Regent Street, Piccadilly Circus og Trafalgar Square. Bare dét område er jo rigeligt til at fylde en uges ferie med kulturelle indtryk!

Diplomaen adskiller sig fra f.eks. level 3 ved også at have et udtalt kommercielt fokus og er bygget op omkring et antal moduler, units, som Du bliver undervist i i X antal timer pr. modul og så kan man lægge minimum 9 gange timetallet til for at have det nødvendige antal studietimer for at bestå hver enkelt unit!

Den vintekniske del af undervisningen er bygget op af teori og så med smagning af relevante vine. F.eks. en lektion om faktorer, der influerer på vinstilen fulgt af smagning af vine på samme sort med fra forskellige klimaer.

Tilsvarende ovenstående lineup, som var en del af undervisningen i hedvine.

Indførsel i emnet fulgt af en guidet smagning af vine med præcis de nødvendige gensyn med enkelte vine til at illustrere pointerne.

Men hvor pokker skal man bo i en by som London? Jeg fandt logi oppe i det nordlige London i et skønt, bakket og mega historisk område og jeg kommer til at kigge meget nærmere på de omkringliggende "landsbyer", for de emmer af butiksliv og SÅ meget historie.

Billedet hér er ikke fra Highgate men fra Camden Town, som ligger en god, rask gåtur fra Highgate ned mod det centrale London.

Man kan ikke besøge London uden at være en tur på pub og dér ligger der en glimrende én i Highgate: The Woodman!

Se, dét dur efter en lang dag med vinsmagning og teori! Og den smager fremragende!

Hvad er udbyttet af WSET Diploma?

Det er stort! På alle punkter. Man får vinviden på rigtig højt niveau og det handler ikke kun om smageteknik, for som tidligere nævnt handler det rigtig meget om, hvad der går forud. Om hvad der sker i vinmarken og i vinkælderen. Om sæsoner, om vinstokkenes og druernes udvikling. Om sygdomme i marken. Om hygiejne i vinkælderen og risici ved utilstrækkelig hygiejne! Og meget, meget mere.

Du får en masse indsigt i de kommercielle aspekter af vin. Det er faktisk ikke noget, alle nødvendigvis har enorm forståelse for, for det er ikke alle, der går i krig med deres Diploma, der overhovedet arbejder med vin!

Og så får man selvfølgelig et rigtig godt netværk og dér i blandt finder man selvfølgelig også nye venner. Det er uvurderligt! Både som sparringspartnere og som moralsk støtte, hvis tingene synes op ad bakke - og det vil de synes ind i mellem.

Der er altså heller ikke meget bedre end at fejre en overstået (Hvem ved? Måske også bestået?) eksamen med sine klassekammerater - og i London er Noble Rot et dejligt sted at gøre det :-)

Hvordan det hele så går og er gået fortæller jeg meget mere om hérinde i den kommende tid.

Jeg kan sige så meget, at jeg glæder mig til at komme i gang med 2. semester!


Featured Review
Kom tilbage igen snart
Når indlæg er udgivet, kan du se dem her.
Tag Cloud
Ingen tags endnu.
bottom of page