top of page

Dansk vin anno 2017 - Solaris, men langt fra kun Solaris!

Et blik på nedenstående billede fortæller en masse:

Det fortæller historien om mulighederne for vindyrkning i Danmark. Historien om, hvorfor f.eks. Njord insisterer på Pinot Noir ved Tølløse, om hvorfor Storebælts-korridoren i mange henseender menes at have så stort potentiale og om, hvorfor vi ikke rigtigt hører om vinbrug i det vestjyske.

I løbet af de kommende måneder er planen, at jeg tager temperaturen på 2017-årgangen i dansk vin.

Men jeg har snydt og er tyvstartet en smule med smagningen af Skærsøgaards yderst charmerende Rondo-baserede rosé og et besøg på Vejrhøj i Odsherred.

Skærsøgaards rosé må ubetinget have været et hit i den helt fantastiske forsommer, vi har nydt i år. Den er som selvskrevet til terrassen og den moderate restsukker hjælper de fine jordbærnoter på vej. Gør, som Svend Moesgaard selv anbefaler, og gå med grøntsagsretter, eller lad jordbærrene være dit kompas og guide dig til f.eks. en salat med lun kylling. Jordbær - f.eks. som kompot - er fantastisk til kylling!

Modsat tidligere år kommer jeg også at kigge længere ud end Solaris, som aktuelt i min optik er den danske go to drue, ligesom den også vil være det i en årrække fremover. Men vi kan lige så godt vænne os til det: At det danske klime med tiden vil være for varmt til Solaris og dens Sauvignon Blanc agtige charme.

Derfor giver det mening at kigge lidt på andre sorter også. På sorter som Johanitter og Souvignier Gris, f.eks., og på rosévin. Jeg kommer også til at teste lidt mousserende, tør jeg allerede nu godt love.

Jeg vender også tilbage med meget mere om Vejrhøj, men jeg blev altså så begejstret under mit besøg hos Niels og Nina. Dels smagte de vine, jeg smagte deroppe, skønt og dels går de deres helt egne vegne i flere henseender. Phönix har jeg f.eks. aldrig set i Danmark før. Jeg kender den fra Østrig. Jeg véd, at man har forskellige veje, man kunne tænkes at gå med sorten og jeg glæder mig til at følge udviklingen.

Jeg glæder mig til en lang sommer fyldt med spændende dansk vin - og til at dele den med Jer!


Featured Review
Kom tilbage igen snart
Når indlæg er udgivet, kan du se dem her.
Tag Cloud
Ingen tags endnu.
bottom of page