top of page

1st International Furmint Day - en hyldelst til Ungarns store, hvide drue!

Der sker spændende ting i ungarsk vin!

De søde vine fra Tokaj er ved at få den anerkendelse, de fortjener og der kommer i stigende grad fokus på landets røde vine. Fra de historiske Bikavér fra Eger over Kékfrankos fra Sopron til Villanys Cabernet Franc.

Noget af det mest interessante i landet er dog de tørre Furmint, som man først fra 1990'erne er begyndt at tage rigtig seriøst. Først nu har man indset, at Furmint kan mere end være rygraden i de fantastiske Tokaji Aszú vine.

Egentlig kan man godt forstå det manglende fokus på de tørre vine, når nu de ædelsøde vine har tjent Tokaj og Ungarn så godt.

Jeg tror, det har med "opfindelsen" af tør Furmint at gøre, at man nu har gjort 1. februar til "International Furmint Day" og her er min todelte hyldest til Furmint :-)

Szamorodni - "som den er" - er en sørgeligt overset kategori herhjemme. Fans af de lyse Sherry-typer, ikke mindst Amontillado, burde kigge i denne retning også :-)

Dereszla er en af de gamle spillere i Tokaj. Jeg var så heldig får snart mange år siden at få fingrene i en kasse fra den formidable årgang 1999 og der er stadig masser af liv i vinen endnu. Masser af nedfaldsæbler og nøddeagtige noter, som for mig har karakter af valnød. Det er godt, det hér!

Hvis nogen har gjort meget for de tørre Furmint, er det Zoltán Demeter!

Birtokbor nød jeg får år siden i den hedengangne Bock Bistro på Østerbro og jeg har gemt et par flasker.

Meget som jeg husker den. Furmint til den meget elegante, næsten fragile side. Vinen udviser klart modne tegn nu og jeg ville ikke gemme den voldsomt længe endnu.

Det er i øvrigt påfaldende, så forskellige udtryk, Furmint kan få. Hvor Demeters er elegante, er f.eks. Pannon-Tokajs Furmint anderledes fyrige og voldsomt intense.

Læg dertil, at man ikke kun laver stor Furmint i Tokaj. Tornai laver f.eks. fremragende udgaver i Somló.

Egészségedre! Skål!

Her


Featured Review
Kom tilbage igen snart
Når indlæg er udgivet, kan du se dem her.
Tag Cloud
Ingen tags endnu.
bottom of page