top of page

Har valget af glas betydning for vinoplevelsen?

Det korte svar på det spørgsmål er "Ja!"

Der findes i dag et antal producenter, som producerer eksklusive vinglas og som alle forsøger at lave de helt rigtige glas til at optimere udbyttet af den vin, vi drikker.

Jeg har over et par omgange forsøgt at smage mig lidt frem til, hvor stor forskellen egentlig er på oplevelsen af vinen, når den nydes af forskellige glas. Bare for selv at få en anelse større forståelse af det :-)

Mit første forsøg var med L'Ecole No. 41 Syrah 2013 fra Washington State, som jeg testede i 4 forskellige størrelser af glas:

Der er en verden til forskel på, hvad hhv. det lille glas t.v. giver fra sig af aromaer i forhold til både glas nr. 3 og 4. Først med glas nr. 3 kommer der noter nok frem - og specifikke noter - nok til, at man med nogen rimelighed får en fornemmelse af druesorten. Først hér er glasset for alvor rummeligt nok til, at vinen iltes nok til at frigive de ekspressive frugtnoter, som vinen byder på. I det lille glas fornemmes vinen langt mere grov og unuanceret.

Smagsoplevelsen giver et lignende billede. Det har rigtig meget med designet på glasset at gøre, for vinen kommer meget forskelligt rundt i munden med de forskellige glas. Et glas med en lille åbning vil typisk ramme smalt forrest på tungen og et glas med en større åbning vil ramme breddere og så har vi det med at fange f.eks. syre, sødme og bitterhed forskellige steder, så vores opfattelse af vinen må følgelig variere markant.

Glas nr. 4, Riedel's Veritas Old World Syrah glas, løftede vinen utroligt i munden og lagde yderligere lag til oplevelsen i glas nr. 3, som også er fra Riedel glas - omend jeg ikke tør sige hvilket - som for mig gav den mest komplekse duftoplevelse med inkluderingen af krydrede lakridsnoter, som jeg ikke fandt i de øvrige.

Tidligere på ugen havde jeg så fornøjelsen af en orkestreret Riedel-smagning, hvor vi skulle igennem hhv. en New World Pinot Noir, Old World Syrah og en Cabernet Sauvignon (her New World) i de matchende glas fra Veritas-serien, så vi fik oplevet alle tre vine i alle tre glas - og sikke en forskel!

Bemærk, hvor mærkbart forskelligt glassene rent faktisk er udformet.

Arboleda Pinot Noir 2013 (skænket i de tre glas nedenfor) mistede fuldstændig sin frugtighed i de to øvrige glas og i oversøisk Pinot vil man jo netop gerne have de hér jordbær-/hindbær aromaer. I Syrah-glasset fornemmede jeg noget bittert, som slet ikke var der i Pinot-glasset.

Delas Crozes-Hermitage 2014 udviste i Syrah-glasset et animalsk udtryk og peber-noter, som slet ikke kom frem i Cabernet-glasset. Dér fremstod vinen bare strammere.

Beringer Founders Estate Cabernet Sauvignon 2013 fungerede faktisk også fornuftigt i Syrah-glasset, men det er som om, glasset tog alle fadnoterne ud af Cabernet'en og smed dem i næsen på dig, mens Cabernet-glasset bød på sødmefuld, moden, næsten likorøs solbær. At smage vinen i de to glas bekræftede mig i, at Syrah-glasset fungerer til vinen, men den får en markant køligere profil med noter af mint midt i al fadet.

Øverst Delas og nederst Beringer begge skænket i såvel Syrah- som Cabernet-glasset.

Sammenfaldende var det for mig påfaldende, hvor meget Pinot Noir faldt sammen i de øvrige glastyper og hvor meget Syrah og Cabernet tabte ved at blive skænket i Pinot-glasset.

Hvis jeg ikke var sikker før, så er jeg det nu: Valget af glas gør en enorm forskel!

Måske næste test skulle være f.eks. Riedel vs. Zalto :-)


Featured Review
Kom tilbage igen snart
Når indlæg er udgivet, kan du se dem her.
Tag Cloud
Ingen tags endnu.
bottom of page