top of page

Når naturvin er godt, er det rigtig godt! - smagning af Tatsis

#winelover er, som I nok ved, et stort facebook community og sådan et byder på mange muligheder for storslåede og unikke oplevelser.

For havde jeg ikke stødt på Maria Brink Warming Tsalapati fra Oinofilia ved et #winelovers hangout på Vintro for en måneds tid siden, havde jeg næppe hørt om Stergios Tatsis' besøg i Danmark - og dét ville jeg have været ked af!

Tatsis Winery er beliggende i Gouménissa i Macedonia i det nordlige Grækenland.

Fordelen ved at ankomme tidligt til smagninger er, at producenten endnu ikke er blevet træt af at tale med gæster (Ja, det har jeg faktisk oplevet dem blive senere på smagningen!), så jeg fik chancen for at sludre lidt med Stergios om Tatsis, om årgange i Gouménissa og om vin i al almindelighed.

Tatsis's første årgang var 1996, selvom man har produceret vin generationer baglæns. Fra 1998 startede man omlægningen til økologisk drift og allerede fra 2002 dyrkede man ydermere vinmarkerne biodynamisk.

Men målet er at fremtille naturvine og aftenens vine viste fint, hvor man er og hvad man vil med vinene.

Hvis man allerede kører med lav svovling, så eksperimenterer man allerede med nul svovling!

Kilkis, som Gouménissa er en del af, er et forholdsvis fladt område overvejende i omtrent højde med havoverfladen mellem Mt. Vertiskos og Mt. Paiko, men Tatsis vinmarker ligger mellem 250 og 450 m.o.h. og med marker beliggende i to forskellige områder med ca. 10 km imellem dem. Jorderne er overvejende kalkholdige, men også sten- og lerjord.

Man har hos Tatsis et ønske om at lade druen vise sig frem. Ikke så meget terroir-snak. Druen! Og i f.eks. 2010 stod man efter massiv regn i september og i øvrigt fremragende betingelser herfor med botrysisangrebne Xinomavro og Negoska druer. 4,5 ha helt præcist! Dét var det ingen, der havde forventet og resultatet blev ca. 2000 ltr. sød rød. Vin, jeg ville elske at smage :-)

Nu er græsk vin er ikke helt nyt for mig. Jeg har måske ikke smagt hundredevis af vine, men jeg Konstantinos Lazarakis MW har skrevet en glimrende bog om græsk vin, som giver en vis indsigt.

Således var jeg ikke aldeles chokeret over f.eks. en Blanc de Noirs på Xinomavro, som ellers er en rødvinsdrue, hvis vine i høj grad kunne minde om Nebbiolo i strukturen. Men med 12 mdr. sur lie så vil selv en hvid Xinomavro være forholdsvis tannisk :-)

Som alle Tatsis' vine, så er det en udtalt madvin.

For mig var aftenens hit deres 2012 Roditis!

Jeg er ingen naturvinsfreak, men denne orangevin fik virkelig fat i mig. Næsen lover noget sødmefuldt med abrikos, orangeskal, lys sultana, anis og noget medicinskab noget sødmefuldt, men smagen er alt andet end sødmefuld. Jeg er stor fan!

Aftenen sluttede for mig med 2013 Roditis, som virkede mere lukket og reserveret. For mig ikke den samme oplevelse som 2012'eren,

Old Roots Xinomavro 2011, som kommer fra hhv. 50+ til 70+ år gamle vinstokke(!) med et års tid på brugt, fransk eg. Tannisk og fuld af syre. Umiddelbart røg jeg oversøisk på næsen med næsten Cherry-jam. Masser af soltørrede tomater, som jeg kender dem fra Sicilien og med tid kommer også tydelige noter af tomatstilk. Tomaterne ér og bliver bare Xino's karakteristika.

Presente som tanninerne er, så er de supermodne.

Mindre end 20 mg. sulfur tilsat før aftapning! Man fornemmer naturvinstilgangen :-)

Negoska rosé er bare en af de vine, man har lyst til at drikke i store slurke - hvad jeg tog mig selv i at gøre(!) - smukt laksefarvet med et orange skær og noter af gule og røde blommer.

Gouménissa OPAP er husets signaturvin og fremstillet på 50% af hhv. Xinomavro og Negoska. Som en varm Barolo (2009) i koncentration og farve. Noter af bitre kirsebær og Campari. I næsen kommer også kold the. Meget kompleks vin, som det var synd og skam ikke at nyde til et godt stykke kød!

Jeg bliver til stadighed mere og mere forbavset over, hvorfor pokker vi ikke køber mere af de fortrinlige, græske vine. For de ér glimrende og de priser, jeg hørte, er bestemt til den forbrugervenlige side sammenlignet med så meget andet.


Featured Review
Kom tilbage igen snart
Når indlæg er udgivet, kan du se dem her.
Tag Cloud
Ingen tags endnu.
bottom of page